Wednesday, March 2, 2011

SITUASI 10

LARAS BAHASA TENTERA 2

Pada perbincangan laras bahasa tentera kali ini, saya akan membicarakan mengenai keseragaman ayat dalam memulakan sesuatu kelas ketenteraan. Berdasarkan penglaman saya dalam dunia ketenteraan, saya telah membuat pemerhatian terhadap keseragaman ayat yang digunakan oleh setiap jurulatih (anggota tentera sebenar) memulakan kelas. Ayat yang seragam tersebut adalah seperti berikut:

Asslammualaikum dan salam sejahtera semua sekali, pada pagi ini tuan-tuan

dan puan-puan dapat lagi mempelajari satu lagi pelajaran iaitu …

Sebelum itu, saya akan membahagikan tuan-tuan dan puan-puan kepada

dua kumpulan besar dan tujuh kumpulan kecil. Ini adalah untuk memudahkan

pengajaran kelas pada hari ini”.

Ayat di atas adalah ayat yang digunkaan oleh semua jurulatih tentera semasa memulakan kelas. Keseragaman ini telah ditetapkan oleh Markas Latihan Tentera Darat dan harus dipatuhi oleh semua jurulatih tentera. Hal ini dilihat berbeza dengan seorang guru yang beabs dalam memulakan kelas dengan menggunakan ayat yang pelbagai. Pada hemat saya, keseragaman ini merupakan satu keunikan dalam bidang ketenteraan yang mungkin tidak diketahui umum.

No comments:

Post a Comment