Wednesday, March 2, 2011

SITUASI 9

31 JANUARI 2011

BAHASA MASYARAKAT PERIBUMI MUDAH DIKUASAI

Perbincangan kali ini saya ingin berkongsi mengenai pengalaman saya dalam berbahasa. Saya mempunyai pengalaman hidup di Srawak selama enam tahun. Sepanjang saya berada di Sarawak saya telah berjaya menguasai bahasa Iban. Kaum Iban merupakan salah satu daripakan kaum pribumi Sarawak yang terbesar di Tanah Borneo. Kaum Iban memiliki bhasa yang tersendiri. Sepanjang tinggal di Sarawak, saya mengambil masa selama hampir dua tahun untuk menguasai bahasa Iban. Walupun tidak sepenuhnya, tetapi saya boleh bertutur menggunakan bahasa Iban apabila berkomunikasi dengan rakan-rakan yang berbangsa Iban.

Pada pendapat saya, untuk menguasai sesuatu bahasa peribumi, kita harus bergaul dalam masyarakat pribumi tersebut. Saya mengambil masadua tahun untuk menguasai bahasa Iban dengan bergaul dengan rakan-rakan yang mejoritinya terdiri daripada bangsa Iban. Setelah empat tahun berpindah semula ke Perak, saya masih lagi boleh bertutur dalam bahasa Iban meskipun tidak selancar dahulu. Kini saya masih lagi menggunakan bahasa Iban apabila berkomunikasi dengan rakan-rakan yang berbangsa Iban di universiti. Namun, akibat kurang bergaul dengan masyarakat peribumi, saya agak kurang lancar tetapi masih lagi mampu berkomunikasi.

Oleh hal yang demikian, sesuatu bahasa itu boleh dikuasai apabila kita bergaul dengan masyarakat penutur jati bahasa tersebut. Namun, kita tidak mudah untuk melupakan bahasa ibunda kita walaupun kita mampu menguasai bahasa asing dengan baiknya.

No comments:

Post a Comment