Thursday, March 10, 2011

SITUASI 16

BAHASA SMS PEMUSNAH KESANTUNAN BERBAHASA PENUTUR JATI BAHASA MELAYU

Salam sejahtera.

Pada diari kali ini saya ingin berkongsi dengan anda mengenai kesan bahasa system pesanan ringkas atau SMS kepada penutur jati bahasa Melayu. Pada hari ini saya telah menerima mesej daripada seorang sahabat yang meminta saya menghantarkan nombor telefon salah seorang kawan saya kepadanya. Mesej tersebut ditulis seperti berikut;

“Anta no fon Haziq”.

Ayat di atas jelas menunjukkan kepada kita kesalahan tatabahsa dan ejaan yang nyata. Contohnya, perkataan ‘hantar’ ditulis ‘anta’, Telefon ditulis fon. Namun apa yang saya ingin jelaskan di sini adalah kesantunan di dalam mesej di atas telah dipinggirkan. Bagi saya seharusnya, penghantar mesej di atas harus memilih penggunaan kosa kata yang sopan seperti ayat berikut:

“Minta tolong hantarkan no. telefon Haziq’”.


Ayat di atas sudah cukup untuk menunjukkan kesantunan dan budi bahasa dalam bertutur apatah lagi untuk meminta pertolongan daripada seseorang. Oleh hal yang demikian, kita sebagai penutur bahasa Melayu harus mengekalkan kesopanan dan kesantunan kita dalam berbicara sama ada secara lisan ataupun bukan lisan.

Sekian, terima kasih.

BAHASA SANTUN MENJULANG BUDAYA

No comments:

Post a Comment