Sunday, March 13, 2011

SITUASI 28

Penerapan Penggunaan Bahasa Inggeris dalam Surat Rasmi

Ingin saya kongsikan bersama situasi di mana apabila saya tekah ditunjukkan oleh seorang rakan saya sepucuk surat rasmi daripada pihak pengurusan kediaman rakan saya itu. Seperti yang dinyatakan, dalam surat berkenaan meminta penghuni rumah di rumaah rakan saya yang bearad di semester 6 supaya mengahantar borang keputusan penginapan kepada pihak pejabat dalam tempoh masa yang terdekat dengan segera.

Saya seprti tergamam seketika apabila melihat ayat yang berikut;

”...kami akan burn sekiranya.....”

Istilah burn sebenarnya dalam Bahasa Melayu dalam padanan maknanya membawa makna bakar tetapi ayat di atas sebenarnya ingin mengatakan pihak pentadbiran peginapan rumah rakan saya itu tidak akan mengembalikan wang pendahuluan sekiranya tidak diberi sebarang respon terhadap borang penginapan tersebut.

Di sini dapat dikatakan bahawa penggunaan Bahasa Inggeris seolah-olah telah meresap ke dalam penggunaan Bahasa Melayu sehinggakan dalam urusan rasmi sekalipun penggunaan perkataan Bahasa Inggeris ini tetap digunakan tanpa meneliti padanan makana perkataan yang sesuai dalam Bahasa Melayu terlebih dahulu. Haruslah dijadikan peringatan bahawa kebiasaan ini hanya akan menjadi perosak Bahasa Melayu baku kita.

No comments:

Post a Comment