Sunday, March 13, 2011

SITUASI 31

BAHASA KANAK-KANAK BERGANTUNG KEPADA DIDIKAN KELUARGA

Salam sejahtera.

Pada perbincangan kali ini, saya ingin berkongsi sedikit pendapat mengenai perkembangan bahasa kanak-kanak bergantung keopada didikan dan ajaran yang diterima oleh keluarga di rumah. Ada sesetengah kanak-kanak kini telah menggunakan kosa kata yang tidak elok atau kasar dalam pertuturannya. Apabila diselidiki, perkara seperti ini berlaku disebabkan kanak-kanak mendengar perkataan tersebut digunakan oleh ahli keluarga mereka seperti abang, kakak dan lain-lain lagi.

Kanak-kanak tersebut akan bertutur seperti mana yang dipertuturkan oleh ahli keluarga mereka. Terutama apabila mereka mendengar perkataan yang tidak sopan, kanak-kanak dilihat lagi mudah untuk menguasai kosa kata tersebut dengan mudah dan terus dipraktikkan. Hal ini dilihat tidak wajar berlaku kerana kanak-kanak pada peringkat awal masih lagi memerlukan kosa kata yang sewajarnya dalam kehidupan mereka kelak.

Oleh hal yang demikian, sekiranya saudara dan saudari pembaca mempunyai adik-adik yang masih kecil, saya sarankan anda bertuturlah secara berhemah dan janganlah anda mendidik adik-adik anda yang masih kecil dengan bahasa-bahasa yang tidak sopan dan kasar.

SELAMAT MENCUBA DAN SELAMAT BERAMAL.

No comments:

Post a Comment