Wednesday, March 16, 2011

SITUASI 38

BAHASA PESANAN RINGKAS(SMS) MEMBENARKAN KEPENDEKAN KATA?

Salam Satu Malaysia.

Pada diari kali ini saya akan membincangkan satu lagi topik iaitu kependekan kata bahasa Melayu dalam system pesanan ringkas atau SMS dibenarkan atau tidak. Topik ini timbul setelah saya ditanya oleh seorang rakan yang meminta pendapat saya mengenai hal ini. Namun, saya tidak dapat menjawab dengan hujah yang baik kerana sibuk dengan kelas dan tugasan. Rakan saya bertanya, adakah saya membenarkan kependekan kata bahasa Melayu dalam system pesanan ringkas? Saya menjawab, ya. Saya bersetuju sekiranya kita membenarkan kependekan kata dalam system pesanan ringkas. Tetapi, kita harus menggunakan kependekan kata yang betul dan tidak terpesong dari ejaan yang sebenar.

Contohnya, perkataan sahaja boleh dipendekkan dengan ejaan shj. Namun, apa yang berlaku adalah kependekan kata yang terpesong dari ejaan asal seperti saje, je. Hal ini sudah pasti saya tidak akan benarkan perkaara speeti ini berlaku. Selain itu, ada banyak lagi kependekan kata yang salah dan tidak mengikut ejaan sebenar antaranya apa= pe, apew; entah= ntah, tah; boleh= bleh, buleh dan sebagainya. Ada juga perkataan yang seoalh-oleh menjadi kebiasaan dipendekkan dengan cara yang salah iaitu terima kasih dipendekkan menjadi makceh atau mekasih. Hal ini sekali gus menghilangkan rasa moral yang tinggi terhadap nilai terima kasih tersebut.

Oleh hal yangd emikian, kependekkan kata dalam system pesanan ringkas boleh dibenarkan tetapi tidak dipendekkan terpesong jauh dari ejaan yang sebenar. Kesimpulannya, rujuklah buku yang menunjukkan kependekkan kata yang sewajarnya.

BAHASA CERMINAN BANGSA

No comments:

Post a Comment